Koffie bij de Piano Recensie

5

Gerelateerde pagina’s van Koffie bij de Piano Recensie

Koffie bij de Piano Recensie

Theater aan de Parade ‘s-Hertogenbosch
Koffie bij de Piano Recensie
Koffie bij de Piano Recensie Inleiding
Theater aan de parade op 7 december 2014. Na een koude nacht op stap is het heerlijk om onder het genot van een kopje koffie en rustige muziek te kunnen bijkomen. Hoewel er veel ouderen aanwezig waren, en alle jeugd waarschijnlijk alleen in de zaal zat voor zijn/haar CKV opdracht. Toch is het geen idee verkeerd om jongeren met een piano voorstelling te laten beginnen aan hun zondag.
De voorstelling begon met een intro om half 11 daarna volgde de het voorspel van een zeer getalenteerde 12 jarige pianospeler, Nikola Meeuwsen. Rond 11:30 begon het eerste deel van de klassieke muziekvoorstelling. Doordat presentatrice Boelee veel fouten maakte leverden dit een aantal grappige momenten op. Na de inleiding kwam Weerstra eindelijk op, en onder luid geklap begon hij. Mooie stukjes kwamen voorbij met bekende en onbekende composities. Stille momenten of onderbrekingen waarin een interview plaats vond zorgde voor een mooi geheel.
Om de voorstelling een extra beleving te geven werden rustige en snellere stukken met een, prachtige vingerbeheersing, gewoonlijk zeer elegant uitgevoerd door pro’s, afwisselend gespeeld. Na de pauze was er nog een kort interview.

Koffie bij de Piano Recensie Vervanging
De voorstelling verliep niet geheel soepel. Dit kwam mede doordat de aangekondigde pianist, Wouter Bergenhuizen een zware griep had. Oorspronkelijke presentator Erwin Weerstra verving hem daarom. Weerstra is een zeer ervaren en gedreven artiest die al vanaf zijn 3e levensjaar piano speelt. Naast zijn werkzaamheden als solist bedrijft Erwin ook toneel en dans kunstdisciplines. Doordat hij als pianist fungeerde kon hij zijn oorspronkelijke taak in de voorstelling niet uitoefenen, dit nam Elvire Boelee daarom van hem over. Ondanks haar gebrekkige Nederlandse uitspraak een zeer geoefend pianist en bijzonder slim persoon. Komisch was dat zei vragen vergeten was. Hierdoor begon het publiek spontaan allerlei vragen te stellen wat grappig was maar wat ook voor veel positief contact met het publiek zorgden.
Pleinzaal
De voorstelling was in de pleinzaal. De zaal is akoestiek verbluffend opgezet. Waardoor de vleugel zeer goed tot zijn recht kwam. De verlichting zorgde voor een rustig beeld omdat het zeer zachte donkere gele licht niet fel weerkaatsten. Daarnaast was er voor de mensen die verder naar achter zaten in de zaal een projectie op het scherm boven de pianist te zien. Het theatrale effect word in deze zaal extra versterkt doordat een verdieping aanwezig is waar men ook nog kan plaatsnemen.

Koffie bij de Piano Recensie Doelgroep
‘Koffie bij de Piano’ is zeker een aanrader voor mensen boven de 75 zonder huishulp die zelf met alle nodige moeite hun koffie moeten zetten. De overige zou ik dit niet aanbevelen, want alles bij elkaar is het een lange zit. Het is zeer serieus en voor de liefhebbers is dit fijn hierdoor kun je rustig genieten. Maar voor veel jeugd is dit het tegenovergestelde van vermaak. Omdat de bedoeling is om je mond te houden. De leeftijdscategorie tot en met vijfentwintig valt hierom sowieso af.
Derhalve was het knap dat (aanvankelijk presentator) Erwin Rommert Weerstra het hele stuk had overgenomen van Wouter Bergenhuizen, omdat op het laatste moment de pianist Wouter Bergenhuizen zich ziek had gemeld. Hierdoor was het nodig een nieuwe presentator te regelen die uiteindelijk helemaal uit Groningen moest komen en ook zei had maar 1 dag voorbereiding, dus ondanks de mislukkingen vindt ik ook een zeer dappere en knappe prestatie van Elvire Boelee.

Koffie bij de Piano Recensie Samenvattend
Toen ik op 7 december zag dat ‘Koffie bij de Piano’ mijn enige optie was voor culturele en kunstzinnige vorming (ckv) baalde ik. Helemaal toen ik zag dat intro om 10:30 begon.
Klassieke muziek, waartoe dit type pianospel behoort, vindt ik persoonlijk niet amuserend. Toch luister ik er wel vaak naar tijdens het leren, omdat ik me hierdoor beter kan concentreren. Het prachtige pianospel van Weerstra had mijn verwachtingen deels overtroffen. Veel ontzag heb ik voor zijn vingerwerk; de snelheid waarmee Weerstra de toetsen raakt. De bedoeling van zijn stuk was vooral zijn publiek te ontroeren en hen mee te slepen in zijn stuk.
Verder was een terugblik van 2 november 2014 is zeer positief en deelt dit gevoel. Doordat ik een gesprek heb gehad met verschillende maandelijkse aanhangers heb ik zelf ook ervaren dat men ‘Koffie bij de Piano’ zeer leuk vond.

Kortom de omstandigheden van de voorstelling waren niet ideaal toch vind ik het goed opgelost. In zijn totaliteit vind ik deze activiteit vergeleken met andere culturen bezigheden zeker niet het minst leuke. Dit was omdat de muziek kalmerende en een aantal verwonderlijke elementen bevatte. Wat ik wel kan adviseren om deze beleving voor een groter en jonger publiek toegankelijk te maken, is dat de piano wordt aangesloten op een versterker waardoor mensen met elkaar kunnen communiceren en niet 3 uur stil moeten luisteren.

Koffie bij de Piano Recensie Invalshoeken
1. Informatief:
a. ‘Om de voorstelling een extra beleving te geven werden rustige en snellere stukken met een, prachtige vingerbeheersing gewoonlijk zeer elegant uitgevoerd door pro’s, afwisselend gespeeld.’
2. Kunstenaarsgericht
a. ‘De bedoeling van zijn stuk was vooral zijn publiek te ontroeren en hen mee te slepen in zijn stuk.’
3. Kunstbeschouwend
a. ‘De zaal is akoestiek verbluffend opgezet. Waardoor de vleugel zeer goed tot zijn recht kwam. De verlichting zorgde voor een rustig beeld omdat het zeer zachte donkere gele licht niet fel weerkaatsten. Daarnaast was er voor de mensen die verder naar achter zaten in de zaal een projectie op het scherm boven de pianist te zien. Het theatrale effect word in deze zaal extra versterkt doordat een verdieping aanwezig is waar men ook nog kan plaatsnemen.’
4. Oordeelgericht
a. ‘‘Koffie bij de Piano’’ is zeker een aanrader voor mensen boven de 65 zonder huishulp die zelf met alle nodige moeite hun koffie moeten zetten. De overige zou ik dit niet aanbevelen, want alles bij elkaar is het een lange zit. Het is zeer serieus en voor de liefhebbers is dit fijn hierdoor kun je rustig genieten. Maar voor veel jeugd is dit het tegenovergestelde van vermaak. Omdat de bedoeling is om je mond te houden. De leeftijdscategorie tot en met vijfentwintig valt hierom sowieso af.’
5. Intuïtief
a. ‘Toch is deze activiteit vergeleken met andere culturen bezigheden zeker niet het minst leuke. Dit was omdat de muziek kalmerende en een aantal verwonderlijke elementen bevatte.’

Koffie bij de Piano Recensie Argumenten
1. Emotivistisch
a. ‘Veel ontzag heb ik voor zijn vingerwerk; de snelheid waarmee Weerstra de toetsen raakt.’
2. Intentionele
3. Vaktechnische argumenten
a. ‘Derhalve was het knap dat (aanvankelijk presentator) Erwin Rommert Weerstra het hele stuk had overgenomen van Wouter Bergenhuizen, omdat op het laatste moment de pianist Wouter Bergenhuizen zich ziek had gemeld.’
b. ‘Veel ontzag heb ik voor zijn vingerwerk; de snelheid waarmee Weerstra de toetsen raakt.’
c. ‘Om de voorstelling een extra beleving te geven werden rustige en snellere stukken met een, prachtige vingerbeheersing gewoonlijk zeer elegant uitgevoerd door pro’s, afwisselend gespeeld.’

Koffie bij de Piano Recensie Woorden: