Recensie – Noordbrabants Museum

Motivering
Noord-Brabants- en Stedelijk museum, vrijdag 26 september 2014. Na het lezen van recensie ‘OUD GEDAAN, NIEUW LEREN: HET NOORDBRABANTS MUSEUM’ heb ik de keuze gemaakt naar het Noord-Brabants museum te gaan omdat er interessante dingen te zien zijn.

Wat opvalt als u door de verschillende delen in de musea loopt zijn de thema’s die links en rechts met schilderijen en beelden worden gecreëerd. Wat het Noord-Brabants- en Stedelijk museum een grote bezienswaardigheid maakt. Wanneer u het Noord-Brabants museum bezoekt zult u waarschijnlijk het Stedelijk ook bekijken. Wat mij onderweg richting het Stedelijk museum in Den Bosch erg fascineerden, bevond zich in de tuingalerij, waar men langs moet om het Stedelijk binnen te treden. Hier bevindt zich van het werk van Hanny van den Brand. Het is een galerij met verschillende soorten kunstwerken. Zowel tekeningen als schilderijen en 3d opgezette dieren staan ertussen.

De Galerij
Aan de linkerkant zijn geprepareerde dieren te zien. Het eerste kunstwerk zijn opgezette ratten. Deze, zoals op de foto te zien, zijn in elkaar verwerkt. Een mogelijk bedoeling van het werk is moeilijk te verwoorden. Daarnaast een kunstwerk van drie driedimensionale konijnen zonder hoofd met op die plek een hand die in de meeste gevallen een soort “peace teken” lijkt te maken. Wat de uitdrukking wekt dat zij een oproep zijn tegen het onthoofden van konijnen. Verder staan er nog een aantal opgezette dieren en verder naar rechts drie grote schilderijen. Met aan het einde van de gang een lage vitrinekast waarin velerlei tekeningen liggen.

Wat in eerste instantie een gruwel idee bij mij opwekte verdween later. Toen ik me dierproeven herinnerde die aflopen tijd in het nieuws waren en op dat moment drong het tot mij door dat dieren heel belangrijk zijn voor het bestaan van de mens. Wij hebben ze hard nodig! Dit probleem wil van den Brand dus onder de aandacht brengen, wat een hele mooie gedachten is.

De opgezette beesten zijn zeer realistisch. De dieren zelf zijn uiterst professioneel in elkaar gezet en met de juiste handelingen opgezet. De achtergrond is wit en strak waardoor de galerij niet de indruk wekt dat er vieze en duisteren dieren staan opgesteld. Dit zorgt ervoor dat de dieren goed naar voren komen. En dit is precies de bedoeling.
De overgang van hand naar konijnen vacht is bijvoorbeeld nergens te vinden. Ook de kleuren in de schilderijen zijn erg vloeiend, hierdoor komt de vacht van de wolf bijvoorbeeld erg goed tot zijn recht. Het is goed dat niet alle aspecten in de puntjes zijn uitgewerkt. Een voorbeeld; de wolven zouden onder het bloed moeten zitten van het jagen op hun prooi en het daarna aan stukken scheuren. Toch is het goed dat dit bloedige tafereel niet extreem realistisch is afgebeeld, omdat het anders veel minder de schoonheid van de dieren kan symboliseren.

Eclatant
Wat ik zou speciaal aan deze galerij vind is dat de kunstenaar zijn voorstelling evengoed op protestborden had kunnen plakken. Men zou precies weten wat ze bedoelt. Nu hangt het schilderij en duurt het wat langer voordat het kwartje valt, maar als je goed kijkt dan zie je goed, aan onder ander de lichaamshoudingen, dat deze dieren een boodschap op je willen overbrengen.
Hele ongewone beelden van dieren die van den Brand heeft tentoongesteld. Sommige plaatjes zijn bijvoorbeeld uitzonderlijk menselijk. Wat zeer vreemd is maar ook mooi beeld schept. Het klopt niet, maar de indruk die het beeld schets is levensecht. Die zie je bijvoorbeeld bij de vos die zijn jong draagt. Deze kunstwerken zijn dus zeker de moeite waard om te bezichtigen.

Ter Afsluiting
Ik heb afgelopen jaar ook verschillende kunstwerken en tentoonstellingen bezocht. Voorgaande werken hadden veel minder impact op me gehad dan deze. Wat ik zeker niet had verwacht, was dat deze galerij je echt aan het denken zet. Het is simpelweg te vreemd om zomaar te creëren.

Het mooiste vind ik de drie ratten, die als een soort “Siamese tweeling” aan elkaar verbonden zijn. Wat ik er zo mooi aan vind is de schoonheid en de perfectie van dit kunstwerk. De meeste mensen zien ratten voor zich als vieze beestjes, maar wanneer men naar dit kunstwerk kijkt is geen reden voor die gedachten.

De tentoonstelling is voor alle leeftijden toegankelijk. Waarschijnlijk tot 14 jaar is de boodschap achter het werk niet te begrijpen. Voor die categorie jongeren zal het alleen gaan om het directe beeld, wat je in eerste instantie waarneemt.
invalshoeken:
Informatief
‘Aan de linkerkant zijn geprepareerde dieren te zien. Het eerste kunstwerk zijn opgezette ratten. Deze, zoals op de foto te zien, zijn in elkaar verwerkt. Een mogelijk bedoeling van het werk is moeilijk te verwoorden. Daarnaast een kunstwerk van drie driedimensionale konijnen zonder hoofd met op die plek een hand die in de meeste gevallen een soort “peace teken” lijkt te maken. Wat de uitdrukking wekt dat zij een oproep zijn tegen het onthoofden van konijnen. Verder staan er nog een aantal opgezette dieren en verder naar rechts drie grote schilderijen. Met aan het einde van de gang een lage vitrinekast waarin velerlei tekeningen liggen.’
‘Ik heb afgelopen jaar ook verschillende kunstwerken en tentoonstellingen bezocht. Voorgaande werken hadden veel minder impact op me gehad dan deze. Wat ik zeker niet had verwacht, was dat deze galerij je echt aan het denken zet. Het is simpelweg te vreemd om zomaar te creëren.’
kunstenaar gericht
‘Wat in eerste instantie een gruwel idee bij mij opwekte verdween later. Toen ik me dierproeven herinnerde die aflopen tijd in het nieuws waren. Op dat moment drong het tot mij door dat dieren heel belangrijk zijn voor het bestaan van de mens. Wij hebben ze hard nodig! Dit probleem wil van den Brand dus onder de aandacht brengen, wat een hele mooie gedachten is.’
kunst beschouwend
‘De opgezette beesten zijn zeer realistisch. De dieren zelf zijn uiterst professioneel in elkaar gezet en met de juiste handelingen opgezet. De achtergrond is wit en strak waardoor de galerij niet de indruk wekt dat er vieze en duisteren dieren staan opgesteld. Dit zorgt ervoor dat de dieren goed naar voren komen. En dit is precies de bedoeling.’
oordeelgericht
‘Het mooiste vind ik de drie ratten, die als een soort “Siamese tweeling” aan elkaar verbonden zijn. Wat ik er zo mooi aan vind is de schoonheid en de perfectie van dit kunstwerk. De meeste mensen zien ratten voor zich als vieze beestjes, maar wanneer men naar dit kunstwerk kijkt is geen reden voor die gedachten.’
intuïtief
‘Ik heb afgelopen jaar ook verschillende kunstwerken en tentoonstellingen bezocht. Voorgaande werken hadden veel minder impact op me gehad dan deze. Wat ik zeker niet had verwacht, was dat deze galerij je echt aan het denken zet. Het is simpelweg te vreemd om zomaar te creëren.’
argumenten:
emotivistische argumenten
‘Wat mij onderweg richting het Stedelijk museum in Den Bosch erg fascineerden, bevond zich in de tuingalerij, waar men langs moet om het Stedelijk binnen te treden.’
intentionele argumenten
‘Toen ik me dierproeven herinnerde die aflopen tijd in het nieuws waren. Op dat moment drong het tot mij door dat dieren heel belangrijk zijn voor het bestaan van de mens. Wij hebben ze hard nodig! Dit probleem wil van den Brand dus onder de aandacht brengen, wat een hele mooie gedachten is.’
vaktechnische argumenten
‘De overgang van hand naar konijnen vacht is bijvoorbeeld nergens te vinden. Ook de kleuren in de schilderijen zijn erg vloeiend, hierdoor komt de vacht van de wolf bijvoorbeeld erg goed tot zijn recht. Het is goed niet alle aspecten in de puntjes zijn uitgewerkt. Een voorbeeld; de wolven zouden onder het bloed moeten zitten van het jagen op hun prooi en het daarna aan stukken scheuren.’
woorden:
1306
http://www.deadline.nl/oud-gedaan-nieuw-leren-het-noordbrabants-museum/